Séria článkov - turistická výbava

Časť 1.:  Na čem spíme, aneb jak si usteleš, tak si lehneš

Každý z nás někdy řešil spaní ve stanu a pryč jsou ty doby, kdy jsme spali na pěnové karimatce. V tomto článku, rozhodně nechci hanit tento starý a dobře osvědčený způsob,  ale přeci jenom doba pokročila dál a některé inovace se dostaly až k nám.

 

1. Pěnová karimatka:

V dřívějších dobách nejrozšířenější karimatka. Její pořizovací cena je velmi příznivá a v poměru cena a€“ výkon je dostačující. Předností této karimatky je váha, naopak nevýhodou  je velký skladovací prostor a většina z nás ji může vidět na horních kufrech cestovatelů.

 

Rozbalená velikost:  180 x 50 x 1 cm

Skladovací velikost: válec 50 x 25 cm

Váha:  0,20 Kg

Cena: od  60,- do 150,- Kč

 

2. Hliníková karimatka (alumatka)

S touto karimatkou jsem osobně začínal a když mě bylo 20 let, tak jsem vždycky po vydařeném večeru na ni padnul a ráno se probudil s chutí do života a do další akce. Bohužel s rostoucím věkem se ozvaly bolesti zad a už to prostě nešlo. Společně s minimální váhou je úžasná na skladování. Prostě se vždycky někam vešla a vždy byla po ruce.

 

Rozbalená velikost:  190 x 60 cm x 3 mm

Skladovací velikost: válec 12 x 28 cm

Váha:  0,16 Kg

Cena: od 50,- do 100,- Kč

 

3. Samonafukovací karimatka

 Možná některé příznivce tohoto druhu karimatek v této chvíli přivedu do nepříčetnosti, ale i když ji mám doma a koupil jsem ji se slevou za necelých 700,- Kč, tak jsem ji vzal na výjezd pouze jednou a kdyby ji náhodou někdo ode mě chtěl odkoupit, tak je k dispozici. Tak a teď k vlastnostem. Prodává se v tloušťkách od 2 do 5 centimetrů a použitelná šířka je až od 3 centimetrů.  Další nevýhodou je vysoká cena. Představte si, že si koupíte karimatku, která stojí (když dobře), tak pod tisíc korun a už když ji složíte, tak Vám zabere polovinu kufru. Po rozbalení je to deska, která se dá trochu přifouknout, ale stač퀓 jedna malá větvička a jste zase na původních centimetrech. Osobně si nedokážu představit dovolenou se svojí partnerkou, kdy sbalím dvě tyto karimatky, dva spacáky, k tomu stan a ještě uvolnit část svého kufru své drahé polovičce, kterou sebou beru, protože se její věci do kufru prostě nevešly. 

Bohužel ani váha kolem kila to nemůže zachránit.

Rozbalená velikost:  180 x 58 cm x 3 cm

Skladovací velikost: válec 30 x 17 cm

Váha:  od 0,6 do 1 kg

Cena:  od  500,- do 1500,- Kč

 

 

4. Nafukovací matrace

 Poprvé, když jsem tuto matraci uviděl, tak jsem si řekl sám pro sebe: €ž A s tímhle se mám tahat na dovolenou? Bohužel až do té doby, kdy jsme byli s kámošem na čundru a já si na tu postel lehnul. V tu chvíli se má inkriminovaná €ždokonalလ samonafukovací karimatka snížila někde pod úroveň takového toho lehátka, které si berete na pláž.  Zavrtěl jsem se na ni a bylo to stejně příjemné, jako kdybych ležel doma v posteli. Takže to si jako teď mám brát postel na čundr? Copak jsem tak zhýčkaný?  Opak je pravdou, ale začněme hezky od začátku. 

Už samotná izolační vrstva 20 cm od země zaručuje dostatečný komfort proti prochladnutí a velikost těchto matrací se vejde téměř do všech stanů těch nejmenší velikostí.  Pro mě velmi důležitou součástí  skladovací náročnost a váha. Bohužel váha něco kolem 1,5kg z ní dělají nejtěžšího účastníka našeho testu, ale v porovnání sfouknuté a srolované matrace se dostává lehce před svého rivala, který si říká "samonafukovací"€œ.  Ale hlavně si ji můžete přizpůsobit jakémukoliv tvaru, který máte v kufru a ne přizpůsobovat prostor v kufru velkému válci.

Pro fajnšmekry,  kteří nechtějí foukat ústy mají výrobci připravený malý kompresorek na zásuvku od zapalovače a mohu Vám garantovat, že když večer v kemu zapnete tento strojek, tak všem co to znají bude jedno jasné: "Aháá, tento pán bude dnes spát na mä›koučku"€œ. Pro rejpaly, kteří budou teď namítat, že €žse to protrhne mohu doporučit lepení na kola za 19,- korun a je jakákoliv oprava vyřešena do pěti minut.

 

Rozbalená velikost:  185 x 79 cm x 20 mm

Skladovací velikost: jakýkoliv tvar, který potřebujete

Váha:  1,5 Kg

Cena: od 300,- do 800,- Kč

 

A co na závěr? Po téměř dvaceti letech ježdění na motorce a spaní ve stanu používám už pouze jednu variantu:  Samonafukovací postel spojená s alumatkou, kterou mám pod ní a mohu ji použít i jako plážové lehátko. Kompresor bere můj kamarád a když jedu sám, tak to v pohodě za pár minut nafouknu ústy. Když sedíte 10 až 12 hodin na motorce a na konci dne je na tachometru přes 500 kilometrů  je velmi příjemné si večer lehnout do postele a ne na studenou a tvrdou zem. Přeji hodně šťastných kilometrů a pohodlných nocí.

Toker